Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Zamknij

Serwisy internetowe firm przyjazne dla klientów korzystających z urządzeń mobilnych to standard i konieczność.  

Zapewne korzystasz ze smartfona lub tabletu w pracy, domu, podróży, na zakupach lub przy wyszukiwaniu trasy dojazdu do określonego celu. Podobnie z urządzeń mobilnych korzystają Twoi klienci wyszukując informacji o usługach lub produktach.

Mówiąc o korzyściach dla biznesu zoptymalizowanego pod użytkowników mobilnych mamy na myśli:

  • ułatwienie klientom firmy odnalezienie informacji o firmie, produkcie wraz z szybkim kontaktem przez telefon lub automatycznym wyznaczeniu trasy dojazdu,
  • ułatwienie zarządzania firmą, projektami, procesami, wiedzą i zasobami

Problem dostępności można rozwiązać na kilka sposobów.

Najpopularniejsze trzy sposoby optymalizacji treści dla urządzeń mobilnych:

  • Strona internetowa, sklep internetowy, forum lub blog w wersji klasycznej i wersji mobilnej jako oddzielne projekty na oddzielnych domenach np. www.onet.pl i http://m.onet.pl . To rozwiązanie jest popularne w Polsce wśród portali internetowych.

  • Strona internetowa, sklep internetowy, forum lub blog w wersji klasycznej a w wersji mobilnej jako aplikacja dostępna w sklepach np. AppStore lub GooglePlay. To rozwiązanie mało popularne przez swoje skomplikowanie i konieczność wykonania wielu niepotrzebnych czynności związanych z instalacją aplikacji (np. https://www.solarisbus.com/) Dodatkowym problemem jest częsty brak wersji aplikacji dla głównych trzech systemów (iOs, Android i Windows).

  • Strona internetowa, sklep internetowy, forum lub blog w wersji responsywnej, czyli elastycznie dopasowującej się do rozdzielczości ekranu. Widok poprawny treści uzyskujemy bez konieczności instalacji dodatków w przedziale rozdzielczości od 320x480 pixeli (np. stary iPhone), przez 480x800 (np. SamsungGalaxy S2) do 1600x900 (nowe komputery stacjonarne i przenośne) np. http://www.babyono.com , http://konfederacjalewiatan.pl/

Rekomendacja dla większości nowych serwisów WWW to RWD

Responsywna strona internetowa (RWD) lub to przede wszystkim uproszczenie użytkowania strony WWW na różnych urządzeniach, bez znaczenia czy jest to smartfon, tablet czy komputer stacjonarny.

Jakie są korzyści z wdrożenia projektu responsywnego?

  1. jeden adres www (nie ma konieczności wykupienia dodatkowej domeny jako www.nazwa_domeny.mobi lub tworzenia poddomeny np. www:m.nazwa_domeny.com),

  2. tworzona jest jedna treść optymalizowana w Page_Editor na urządzenia mobilne,

  3. wykorzystywany jeden kod HTML5 obsługuje poprawnie najważniejsze urządzenia dzięki wsparciu producentów kluczowych na rynku przeglądarek internetowych,

  4. kaskadowy arkusz stylów CSS3 i 4 powoduje, że strona nie tylko znakomicie wygląda, ale też się idealnie dopasowuje do urządzenia użytkownika.

Jak się zarządza stroną w wersji responsywnej?

Dokładnie tak samo jak klasyczną stroną WWW, jeśli system zarządzania treścią zawiera mechanizmy optymalizacji pracy i wyświetlania treści. Kluczowy problem, z jakim mamy do czynienia w wersjach na urządzenia mobilne, to optymalizacja grafik. Powinniśmy zadbać aby ich wczytywanie nie trwało długo i nie narażało użytkownika urządzenia na wysokie ceny połączenia z Internetem.

Czy strony w standardzie RWD są przyjazne dla wyszukiwarki Google?

Od 21 kwietnia 2015 roku Google oficjalnie wsparło serwisy WWW, których technologia jest przyjazna dla użytkowników mobilnych. Już w 2012 roku Google niejako wbrew rekomendacji Jacob Nielsena (guru usability) wskazywało nową drogę, jaką jest responsive desing. Cytując Google:
„Google rozpoznaje trzy konfiguracje witryn zoptymalizowanych pod kątem smartfonów:
1. Witryny responsywne – na potrzeby wszystkich urządzeń witryna ma jeden zestaw adresów URL, z których każde urządzenie pobiera taki sam kod HTML, a sposób wyświetlania strony na urządzeniu zależy od CSS. Google zaleca tę konfigurację. (…)”
Więcej informacji i wytycznych z Google na: https://developers.google.com/webmasters/smartphone-sites/details

Jak się do tego mają dane rynkowe?

  • Rok 2015 to oczekiwany od wielu lat wysyp stron WWW responsywnych. Powstają nie tylko strony firmowe w oparciu o standard RWD, ale również portale, sklepy i ministrony promocyjne.
  • Udział urządzeń mobilnych rośnie w tempie znacznie większym niż urządzeń stacjonarnych co obrazuje infografika .
  • Bazując na raporcie agencji Gartner z 2013 roku, światowa sprzedaż telefonów w drugim kwartale 2013 roku wyniosła 435 milionów sztuk, czyli wzrosła o 3,6% w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku i stanowiła 51,8% sprzedaży wszystkich telefonów komórkowych.
  • Udział urządzeń mobilnych w statystykach korzystania z Internetu rośnie z roku na rok i aktualnie wynosi od 20-40% w zależności od branży. 

Jak sprawdzić, czy firmowa strona WWW jest przyjazna dla urządzeń mobilnych?

Sposoby są dwa:

Jeśli testy dostępności Twojej strony WWW nie wypadły najlepiej a Ty doczytałeś artykuł do końca będziesz wiedział gdzie zwrócić się o pomoc.